Wednesday 13 April 2011

Manuskrip Akasyah_30 (3)

Kepergian yang tak disangka... .... ....


“Pukul berapa dah?”tanya nenek padaku...waktu itu semua jururawat sedang tidur,sunyi....yang ada hanya kedengaran suara orang yang menahan sakitnye....
“Dah nak dekat subuh,5.45 nek”....jawabku dengan suara yang ketar-ketar....Tiupan sang bayu waktu itu sungguh sejuk...seperti menandakan sesuatu...Tetapi aku tidak faham...apakah ia untuk nenek,ataupun aku?Suara nenek yang memanggil aku yang perlahan,seakan tidak berdaya bersuara lagi,sambil memegang erat tanganku berkata “mi.....mak nak pergi dah,nak mati dah”..berdebar hati ini....mukaku ini pucat,kaku tidak berdaya menjawab..tetapi,aku mampu mengajar  nenek mengucap dua kalimah syahadah...
Ketika itu,aku terfikir,apakah manusia diluar sana pernah merasai keadaan sebegini?Sedangkan mereka juga pasti akan melalui saat ini......kemewahan,pangkat,harta yang banyak....menghalang kaki mereka ke tempat seperti hospital ini...menghalang mereka ke masjid,membutakan mata mereka melihat orang seperti aku...
Air mataku membasahi pipi,dan membalas genggaman nenek sambil mendengar panggilannye.........suara itu semakin lemah,perlahan....sebak tidak dapat aku tahan......Aku tinggalkan nenek,untuk dapatkan doktor dan jururawat.....setelah kembali,ya Allah..............sekejap saja engkau mengambil nyawe umat mu ini...kepergian nenek,begitu sedih buatku,aku melihat dia didepan mataku sewaktu masih bernafas,dan aku juga melihat dia didepan ku menutup matanya,Ya Allah,aku sudah kehilangan satu-satunya insan yang selalu memberikan aku harapan,semangat,membakar  diriku dengan kata-kata semangat,menaruh harapan padaku agar aku belajar bersungguh-sungguh,menjadi orang yang berjaya...tapi,aku masih punye seseorang,apakah die juga perlu bersedih?Tidak,kerana kepergianku nanti,akan membuat die bersedih selamanye.....Sayangku....die lah tempat aku bergantung setelah nenek tiada lagi................(Al-fatihah)

No comments:

Post a Comment